تعیین هیئت مدیره پارلمان  افغانستان در طی 39 روز!

بسمه تعالی  

دیروز اطلاع یافتیم که هیئت اداری دومین دور پارلمان افغانستان پس از گذشت  39 روز  مشخص شده  است ، 39 روز از افتتاح پارلمان   سپری شد تا رئیس و معاونان و منشی های آن مشخصص گردید ، خود افتتاح پارلمان در تاریخ 6/11/89 نیز به موقع افتتاح نشد و پس از  گذشت پنج ماه  از روز انتخابات پارلمان  صورت گرفت.  خود انتخابات پارلمان نیز به موقع نبود بلکه پس از چند ماه تأخیر برگذار شده بود و اعلان نتایج انتخابات نیز به موقع نبود بلکه پس از ماه ها تأخیرا علان شد که تا هنوز هم این اعلان با مشکلاتی همراه هست و هنوز برخی از نمایندگان منتخب، در تب و لرز است که آوازه تقلب شان شایع شده و از پارلمان بیرون برود.

ادامه نوشته

بی ریاترین اظهار عشق!

بسمه تعالی

 روزی  آموزگار از دانش آموزانی حاضر در کلاس  پرسید آیا می توانید راهی غیر تکراری برای ابراز عشق ، بیان کنید؟

 

ادامه نوشته

برگزاری جشن میلاد النبی(ص) و امام صادق(ع) در شهر قم

بسمه تعالی

جشن میلاد پیامبر رحمت(صلی الله علیه وآله وسلّم) و ولادت بنیانگذار مذهب جعفری حضرت امام صادق(ع) در شب 17 ربیع الاول با حضور گسترده ی خواهران و برادران در شهر قم برگزار گردید .

در این مراسم که در  منزل استاعلم احمدی برگزار شد باقرائت حجت الاسلام والمسلمین آقای عارفی شروع گردید و سپس آقای حسین علی سلطانی به مداحی و ارائه گزارشی از سفر به هرات افغانستان پرداخت و در این گزارش از وضعیت آموزش عالی در کشور و پرداختن جوانان مناطق دیگر به این امر و کم توجهی مردم ما در این قسمت  در عالم مهاجرت، پرداخت  و جوانان را به امر تحصیل علم تشویق کرد.

بعد از ایشان جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای مظفری  به ایراد سخن پرداخت و ضمن تشکر و تقدیر از حسین علی سلطانی، میلاد پیامبر رحمت(صلی الله علیه وآله وسلّم) و امام صادق (ع) را به همه ی مسلمانان و حضار محترم تبریک گفت و در ابتدا جوانان را به پرداختن به امور تحصیلی، علمی و فرهنگی فرا خواند و سپس راجع به شخصیت پیامبراکرم(ص) از دیدگاه ی قرآن کریم مطالبی بیان فرمود که خلاصه  آن خدمت شما تقدیم می شود .

ایشان در ابتدا اظهار داشت که بر خلاف ادعاهای که داریم،  هنوز حقیقت شخصیت پیامبر اکرم(ص) برای ما شناخته شده نیست و برای ما و افراد معمولی دیگر امکان شناخت شایسته و بایسته  نیز وجود ندارد. به همین جهت  رسالت و وظایف خود را در رابطه با شخصیت آن حضرت به خوبی انجام داده نمی توانیم.

چنانچه در زمان خود آن حضرت نیز کسانی با افکار مادی و دارای گرایش به طبیعت بودند که به حضرت نگاه می کردند با حضرت رفت و آمد داشتند ولی بصیرت لازم را برای شناخت حضرت نداشتند «تریهم ینظرون الیک و هم لایبصرون»[1].

از این رو برای شناخت شخصیت آن حضرت شایسته است بانگاه فراطبیعی نگریسته شود، از آنجائیکه شخصیت او قرآن مجسّم است، در شناخت شخصیت ایشان نیز از قرآن کریم کمک گرفته می توانیم .

1- ویژگی رسالت جهانی و ابدی

آقای مظفری  در مورد برخی از ویژگی هایی پیامبراکرم(ص) از نگاه قرآن کریم اشاره نمود که یکی از این ویژگیها رسالت جهانی آن حضرت است  چنانچه می فرماید :

«وما ارسلناک الا کافة للناس»[2].

ما تو را جز برای عموم مردم نفرستاده ایم ، آیة دیگر می فرماید :

«وماارسلناک الا رحمة للعالمین»[3].

ما تورا جز رحمت برای جهانیان نفرستاده ایم، در حالیکه پیامبران دیگر برای منطقه ی محدود و زمانی محدود رسالت داشتند ولی حوزه رسالت پیامبراکرم(ص) جهانی و از نظر زمانی ابدی است.

   2- محور اطاعت الهی

ویژگی دوم پیامبراعظم(صلی الله علیه وآله وسلّم) این است که ایشان محور اطاعت الهی است و خداوند در آیات متعدد پیروی و اطاعت از ایشان را فرمان داده است :

1-    «اطیعوا الله و الرَّسول فان تولَّوا فانَّ الله لایحبُّ الکافرین».[4]

که در این آیه اطاعت از رسول اکرم(صلی الله علیه وآله وسلّم) مثل اطاعت از خداوند جل جلاله واجب و روگردانی از اطاعت آن حضرت کفر دانسته شده است.

2-    «ومن یطع الله و رسوله یدخله جنّات تجری من تحتها الانهار خالدین فیها وذلک الفوز العظیم ، ومن یعص الله و رسوله ویتعدّ حدوده یدخله ناراً خالداً فیها و له عذاب مهین»[5]

در این آیه اطاعت از خدا و رسول موجب ورود به بهشت جاویدان و رسیدن به فوز و پیروزی بزرگ دانسته شده ،  عصیان و مخالفت از خداوند و پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلّم)  نیز موجب ورود به جهنم و آتش جاویدان و گرفتار شدن در عذاب خوار کننده تلقی شده است.

3-    در آیة دیگر دستور می دهد که هرچه پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلّم) آورد و به آن امر کرد از آن اطاعت کنید و از آنچه شما را از آن نهی کرد، بپرهیزید. «مااتاکم الرسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا»[6]

3- محور محبت الهی

ویژگی دیگر پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله وسلّم) این است که ایشان محور محبت الهی است ، کسانی هستند که ادعا می کنند خدا را دوست می دارند ولی نسبت به شخصیت پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلّم) بی توجهی نموده و ایشان را مثل خودشان آدم معمولی می پندارند، خداوند متعال می فرماید: «قل ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله»[7]. بگو! اگر ادعای محبت الهی دارید باید از من پیروی کنید تا خداوند نیز شما را دوست بدارد.

در روایتی پیامبراکرم(ص) می فرماید: « لایؤمن عبد حتی اکون احبّ الیه من نفسه و یکون عترتی احبّ الیه من عترته و یکون اهلی احبّ الیه من اهله و یکون ذاتی احبّ الیه من ذاته»[8]. 

یعنی ایمان بنده ای کامل نمی شود مگر اینکه من نزد او از خود او محبوب تر باشم (علاقه اش به من بیشتر از خودش باشد) و عترت من نزد او ، محبوب تر از عترت خودش و اهل بیت من پیش او ، محبوب تر از اهل بیت خودش و ذات من پیش او ، محبوب تر از ذات خودش باشد.

دلیل این سخن این است که پیامبراکرم (ص) عقل منفصل جوامع بشری است و انسان عاقل در هنگام خطر قوای تحریکی و ادارکی خود را فدای عقل و قوای عالی خود می سازد مثلاً  در صورت بروز خطر و تهدید بادستش از چشمش و با چشم وگوشش از قوای درونیش و با قوای درونیش از عقلش حمایت و محافظت می کند. از این رو لازم است از عقل منفصل  یعنی وجود نازنین پیامبر اکرم (ص) بیش از عقل متصل حمایت شود و قرآن کریم در باره ی جان نثاری برای حمایت و حراست از رسول اکرم(صلی الله علیه وآله وسلّم) می فرماید:

«ماکان لاهل المدینة و من حولهم من الاعراب ان یتخلّفوا عن رسول الله و لایرغبوا با نفسهم عن نفسه»[9] .

مبادا کسی از اهل مدینه و اطراف آن به واسطه ی خویشتن دوستی از پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلّم) تخلف کند و از او رو برگرداند ، (زیرا او جان جانان است ) و هیچ کس حق ندارد جان خود را بالاتر از جان  رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلّم) بداند و به هنگام خطر او را رها کرده به فکر خود باشد .

4-مطهر و پاکیزه کننده امت

ویژگی دیگر رسول معظم الهی (صلی الله علیه وآله وسلّم)این است که ایشان مطهِّر و پاکیزه کننده امت اسلامی است ، چنانچه به ایشان دستور داده شده است که :

« خذ من اموالهم صدقة تطهّرهم و تزکیهم بها و صلّ علیهم ان صلواتک سکن لهم»[10]. با گرفتن زکات که مطهِّر آنها ست ، ایشان را پاک کن. زکات یک نمونه است ؛ تمام دستورات اسلامی انسان را از تعلّقات دنیا پاک می کند کسی که کار واجب و دستور اسلامی خود را ترک کرده ، به طهارت نرسیده است و هنوز آلوده به تعلقات دنیوی است.

5- مانع عذاب الهی

ویژگی دیگر حضرت این است که ایشان مانع عذاب الهی است ، در امت های گذشته ، با وجود پیامبر در میان مردم ، عذاب الهی نازل می شد، اما در مورد پیامبررحمت (صلی الله علیه وآله وسلّم) می فرماید « ماکان الله لیعذبهم و انت فیهم و ماکان معذبهم و هم یستغفرون»[11].  وجود پیامبر درمیان مردم مثل استغفار و نیایش مردم مایة نزول رحمت خاصه الهی و مانع عذاب الهی است.

وظیفه ی ما در قبال آن حضرت:

وظیفه ی ما در برابر این شخصیت عظیم القدر تکریم و احترام است، همانگونه که در دین ما احترام به پدر و مادر به دلیل اینکه نقشی در آفرینش ما دارند لازم شمرده شده است، احترام پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله وسلّم) نیز به دلیل ایکه نقش اساسی که در آفرینش کل جهان ، دارد ، لازم است .  او صادر اول است و جهانیان از طریق او فیض الهی را دریافت می کنند از این رو بزرگداشت و احترام او بر همگان لازم است چنانچه قرآن کریم بعضی از مظاهر احترام ظاهری را صراحتاً از مردم خواسته است که :

1 «لاتجعلوا دعاء الرّسول بینکم کدعاء بعضکم بعضاً»[12]

نباید رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلّم) راچون افراد دیگر صدا بزنید بلکه باید او را بالقب پرافتخار نبوت و رسالت «یا ایهاالرسول» یا «ایهاالنبی» صدا زد.

2- «یا ایهاالذین آمنوا لا تقدّموا بین یدی الله و رسوله واتقوا الله ان الله سمیع علیم»[13].

اهل ایمان باید تابع وحی باشند و پیش از وحی نباید اقدام کنند و خواسته های خود را نباید بر وحی تحمیل کنند.

3 - «یا ایهاالذین آمنوا لاترفعوا اصواتکم فوق صوت النبی ولا تجهروا له بالقول کجهر بعضکم لبعض ان تحبط اعمالکم و انتم لاتشعرون».[14] مومنان وظیفه دارند صدای شان را بالاتر از صدای رسول گرامی(صلی الله علیه وآله وسلّم) نبرند و ادب محضر ایشان را رعایت کنند و ایشان را همانگونه که همدیگر را صدا می زنند صدا نزنند و از آنجائیکه حیات و ممات پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلّم) یکسان است و او همواره زنده است، امروز نیز باید این ادب رعایت شود

« ان الذین ینادونک من وراء الحجرات اکثرهم لایعقلون ، ولو انَّهم صبروا حتی تخرج الیهم لکان خیراً لهم والله غفور رَّحیم».[15]

آنان که از راه دور با صدای بلند با تو سخن می گویند از عقل و خرد بهره ای ندارند و اگر  انتظار می کشیدند تا تو از منزل خارج شوی ، آنگاه مطالب خود را با تو در میان بگذارند ، برای آنها بهتر بود و خداوندبخشنده و مهربان است.

در آیه ی دیگر ایمان و مطلق حمایت و توقیر وتکریم  حضرت اعم از ظاهری و باطنی از مردم خواسته شده است : «لتؤمنوا بالله و رسوله وتعزّروه وتوقّروه»[16].  در این مورد روایات فراوانی نیز وارد شده است که تنها به یکی از آن روایات اشاره می شود:

از امام صادق علیه السلام نقل شده است که : «اذا ذکر النبی(صلی الله علیه وآله وسلّم) فاکثروا الصلاة علیه فانه من صلّی علی النبی (صلی الله علیه وآله وسلّم) صلاة واحدة صلی الله علیه الف صلاة فی الف صف من الملائکة ولم یبق شیء مما خلق الله الا صلّی علی ذلک العبد لصلاة الله علیه و صلاة ملائکة ولایرغب عن هذا الا جاهل مغرور قد برئ الله منه و رسوله».[17]

هنگامی که نام پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلّم) برده می شود برآن حضرت زیاد صلوات بفرستید زیرا اگر کسی بر رسول خدا صلوات فرستد، خدای سبحان باهزار صف از فرشتگان بر او صلوات می فرستد. تعداد فرشتگان هر صف را خدا می داند، زیرا سراسر عالم هستی سپاه حق اند اگر خدای متعال و فرستگان الهی بر بنده ای صلوات بفرستند، همة نظام هستی بر او صلوات می فرستد و اگر کسی از این فضیلت روی گردان شود ، جاهل و فریب خورده است و خدا و رسول و اهل بیت او از وی بیزارند.

ایشان در اخیراظهار امیدواری نمود که روز به روز شناخت و معرفت ما نسبت به آن حضرت افزایش یابد و توفیق عمل به وظایف و مسئولیت های فردی و اجتماعی ما افزایش یابد.

درپایان  مولودیه ای به مناسبت میلاد نبی گرامی و امام صادق علیهما الصلاة والسلام خوانده شد و از خواهران و برادران با صرف شام پذیرایی صورت گرفت.



[1]  سوره اعراف / 198

[2] سوره سباء آیه 28

[3] سوره انبیاء آیه 107

[4] آل عمران / 132

[5] نساء آیات 13-14

[6] حشر/7

[7]  آل عمران /31

[8]  بحارالانوار، ج 17، ص 13

[9] سوره توبه / 120

[10] سوره توبه / 103

[11] انفال /33

[12] نور / 63

[13] سوره حجرات / 1

[14]  حجرات/2

[15] حجرات/4-5

[16]  فتح / 9

[17] بحارالانوار ، ج91، ص 57